Ziarul ‘Le Monde’ împlinește joi 70 de ani de la prima sa apariție, marcați de fidelitatea față de valorile istorice și de necesitatea imperativă de a se adapta la noile metode de lectură și la așteptările cititorilor săi, cu atenția orientată spre reînnoire, notează directorul cotidianului, Gilles van Kote, într-un interviu acordat EFE.

Generalul Charles de Gaulle a fost cel care l-a însărcinat în septembrie 1944 pe ministrul său al informațiilor să creeze un ziar care să servească, în mod oficios, drept canal al știrilor oficiale. Trei luni mai târziu, cu Hubert Beuve-Méry la conducere, a văzut lumina zilei un proiect care nu a întârziat să-și demonstreze independența editorială.

LeMonde

Ziarul Le Monde s-a născut cu ADN politic în sânge, însă fondatorul său a impus încă de la început crezul unor informații clare, adevărate și în măsura posibilului cât mai rapide și mai complete, își amintește Van Kote, directorul interimar al ziarului. “Le Monde de azi nu este același din 1944”, explică el. “Este net diferit (…), dar și-a păstrat tradiția umanistă și onestitatea vizată de fondatorul său”, a precizat Van Kote.

Succesul, care a făcut din ziarul matinal un cotidian de referință, s-a datorat lărgirii orizonturilor sale fără să renunțe la principiile de bază: independența politică, economică și socială. Aniversarea a șapte decenii coincide cu demisia în luna mai anul acesta a primei femei director, Natalie Nougayrede, și a șapte din cei zece redactori-șefi, ca urmare a unui dezacord privind formula editării pe hârtie și unui plan de mobilitate internă aparent neconcertat.

Joi se întrunește un nou consiliu de supraveghere pentru a decide numirea unui nou director. Interimatul asigurat de Van Kote a contribuit, potrivit declarațiilor sale, la accelerarea proiectelor de actualizare digitală. Vânzările ziarului tipărit reprezintă 83 la sută din totalul afacerii, însă ediția digitală este esențială pentru viitorul ziarului, atât în versiune gratuită cât și în cea cu plată. “Problema este dacă lumea va dori să plătească o sumă corectă pentru a avea acces la o informație de calitate, serioasă și onestă. În caz contrar supraviețuirea noastră este pusă sub semnul întrebării”, a spus el.

Cu un tiraj mediu de 323.020 de exemplare și 21.000 de numere de la fondare, ziarul a fost închis în 2013 cu pierderi de 2 milioane de euro. O nouă machetă care promovează analizarea versiunii pe “hârtie”, lansarea în 2015 a versiunii digitale destinată Africii și o variantă matinală pentru telefoanele mobile, alături de fuziunea la sfârșitul anului a societății editoriale și a web într-o singură structură juridică sunt câteva din provocările ziarului Le Monde.

Popularul cotidian francez aspiră totuși la menținerea încrederii cititorilor săi, mai ales a celor care îi reproșează că nu s-a adaptat vremurilor noi. “Lucrurile s-au schimbat”, asigură directorul interimar Van Kote, potrivit căruia este obligatoriu “să rămâi conectat la epoca noastră”.

sursa: agerpres.ro